Tid til at tænke…

Som leder ender vi typisk som administrator af en idé. Derefter er innovation eller disruption fuldstændig umulig.

I en fjern fortid tilbage i 90'erne oplevede vi et startup ræs hvor næsten enhver idé der indeholdte et .com fik investor penge. Nej - ikke helt rigtigt men sådan oplevede vi det. Som bekendt endte det i en boble.

Efterfølgende skrev mange ledere og investorer i deres små sorte bøger "pas på teknologiledere". Ikke at det havde noget som helst med boblen at gør men det var i denne tid hvor man for alvor talte om "manden bag idéen" versus "manden der skabte forretningssucces" (m/k forstås - omend det har jeg ikke statistisk belæg for).

Det er uendelig svært at argumentere imod at have en forretningsmand til at stå i spidsen for en forretning.

Men der er et enkelt problem.

Uden undtagelse bygger enhver virksomhed på en værdi der "virker" for kunden. Med andre ord - "noget sker".

Det vi ikke er opdraget til at tænke over til hverdag er følgende: Der åbner en verden op for vores kunder de ellers ikke har adgang til. Vi kalder det for oplevelsen men langt vigtigere end det er at kunden krydser en mulighedsgrænse.

Hvis du er leder for en virksomhed og du har fået forretningen til at virke så kender du til kundeoplevelsen. Men har du forstået mulighedsgrænsen som kunden har krydset?

Der er en årsag til at lederne af Kodak i sin tid .... fik deres Kodak moment. Hvorfor daværende CEO for Microsoft, Steve Balmer grinte da Apple lancerede iPhone i den priskategori. Hvem af Nokia direktørerne vi skal pege på -  Olli-Pekka Kallasvuo eller Sephen Elop?

Ingen af dem forstod den mulighedsgrænse som kunderne ønskede at krydse.

Lad mig se om jeg kan konkretisere det her. Vi har alle lys i vores stuer. Læg mærke til et barn der for første gang klikker på kontakten - og der er lys! En ting er oplevelse af lyset. En anden ting er hvordan man får lys. F.eks - har du installeret en lys-klapper? Nej vel? Fordi det er ikke den måde du ønsker at krydse mulighedsgrænsen.

Tag tid til at tænke over mulighedsgrænsen - der er god forretning i det.

Tak fordi du stoppede forbi. Held og lykke med din innovation eller disruption.